Autistická třída
Naše třída poskytuje komplexní výchovně-vzdělávací péči žákům s poruchami autistického spektra (PAS), často v kombinaci s lehkým, středním nebo těžkým mentálním postižením. Podle stupně postižení jsou žáci zařazeni buď do základní školy (lehké mentální postižení), nebo do základní školy speciální (střední a těžké mentální postižení).
Výuka probíhá podle školních vzdělávacích programů:
- ŠVP „Místo na Slunci“ dle RVP ZV 2017 MDU – pro žáky s lehkým mentálním postižením
- ŠVP „Místo na Slunci II“ – Díl I dle RVP ZŠS – pro žáky se středně těžkým mentálním postižením
- ŠVP „Místo na Slunci II“ – Díl II dle RVP ZŠS – pro žáky s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Třída je naplňována do počtu 6 žáků, o které pečují 2–3 pedagogičtí pracovníci včetně asistenta pedagoga.
Historie péče o děti s PAS
Péče o děti s autismem má na naší škole dlouhou tradici, která sahá až před vznik samostatné autistické třídy. Zpočátku jsme se věnovali dětem v domácím prostředí, výuka v budově školy začala v roce 2001. V době, kdy byla problematika autismu teprve v začátcích, jsme navázali spolupráci s organizací APLA v Praze i Brně a absolvovali odborná školení. Díky tomu jsme mohli od počátku poskytovat kvalitní a profesionální péči.
Současnost – individuální přístup, zapojení, radost
Ke každému žákovi přistupujeme individuálně, s respektem k jeho možnostem, potřebám a tempu. Díky tomuto přístupu se nám daří naplňovat vzdělávací programy a zároveň vytvářet prostředí, kde se děti cítí bezpečně, motivovaně a s chutí objevují svět kolem sebe. Výuku přizpůsobujeme tak, aby nebyla přetěžující – zařazujeme relaxační prvky, vizuální podporu a multisenzoriální metody. Moderní technologie, jako iPady a interaktivní výukové programy, jsou běžnou součástí naší práce a děti je využívají s nadšením.
Aktivně se nám daří žáky zapojovat do života školy i mimoškolních aktivit. Díky důkladné přípravě se účastní výletů, výstav, plavání, veřejných vystoupení i pravidelných návštěv knihovny, kde si půjčují knihy a zapojují se do tematických programů. Ve třídě panuje přátelská atmosféra – děti si spolu hrají, navzájem si pomáhají a učí se spolupracovat. Tyto společné zážitky přispívají nejen k rozvoji sociálních dovedností, ale i k jejich větší samostatnosti a sebevědomí.
Klíčovým cílem je rozvoj schopnosti samostatně vyjádřit přání a potřeby, aby děti mohly aktivně ovlivňovat své okolí.
Spolupráce s rodinami
Velký důraz klademe na spolupráci s rodiči, kteří jsou našimi partnery v každodenní práci. Jejich důvěra a podpora jsou pro nás nesmírně cenné a společně tak vytváříme prostředí, kde se děti mohou rozvíjet nejen ve škole, ale i v běžném životě. Děkujeme!
Mgr. Tereza Hitková